NA VLASTNEJ KOŽI: Zopár korálikov vsadených do rámu dokáže z priemerného dieťaťa urobiť matematického génia
- 14 novembra, 2019
- Posted by: kidgeniuss
- Category: Uncategorized @sk
Chcel by mať svoj vlak. Ozajstný. V matematike má rád jednotku, hoci si poradí aj s trojcifernými číslami. Šesťročný predškolák Martinko bol ešte nedávno živé dieťa, ale pri tabuli stojí sústredený človiečik, ktorý za pár sekúnd sčíta akékoľvek čísla. Pomáha si špeciálnym počítadlom – abakusom, vďaka ktorému sa naučil takzvanú mentálnu aritmetiku. „Náš Hikari program využíva jedinečnú metódu pôvodom z Japonska. Je výsledkom dlhoročnej práce psychológov, pedagógov a odborníkov v oblasti vzdelávania v spolupráci s prestížnym japonským inštitútom Tomoe Soroban z Tokia,“ vysvetľuje Sonja Djemrovski, ktorá tento program priniesla na Slovensko. Na vlastné oči sme sa presvedčili, ako zopár korálikov vsadených do rámu dokáže aj z priemerného dieťaťa urobiť matematického génia.
Zvláštne počítadlo
Učiteľka napíše na tabuľu čísla 512 + 221. Martin prehodí na zvláštnom počítadle zopár guľôčok a oznámi výsledok. Za pár sekúnd. „Vyčisti si abakus a skúsime ďalšie,“ povie Sandra Kiszelyová nadšenému žiakovi. Maťko zarovná zelené a modré koráliky a opäť sa pustí do rátania. Dostane ďalší príklad – 325 + 114 a o sedem sekúnd oznámi: „439.“ Rodičia, ktorí majú domá škôlkarov, iste neveriacky krútia hlavou. Nie, toto chlapča sa nenarodilo so špeciálnym matematickým nadaním. To metóda Hikari z neho a z ďalších detí robí géniov.
Ako program výučby funguje? Deti prvé týždne používajú abakus, originálny japonský soroban, vyrobený podľa japonských štandardov. Táto špeciálna pomôcka nie je žiadny novodobý vynález. Práve naopak – rám s posuvnými korálikmi používali Číňania už pred tritisíc rokmi. Poznali ho aj mnohé iné národy, napríklad starí Egypťania, u ktorých mal tvar dosky z vypálenej hliny. V nej boli vyryté žliabky, v tých sa posúvali kamienky. Každý riadok vyjadroval jeden číselný rad – jednotky, desiatky, stovky, tisícky… Iný žliabok bol určený pre dvanástiny. Pomocou neho mohli ľudia robiť aritmetické operácie aj s veľkými číslami. Základom je teda naučiť sa priradiť ku každému koráliku číslo. Na prvý pohľad zvláštne, ale deti si s tým rýchlo poradia a počítanie na abakuse sa pre ne stane pútavou hrou. Počítadlo si zafixujú v mysli a potom si už vystačia s predstavivosťou.
Komplexný rozvoj
„V našom programe máme tri vekové kategórie. Najmenšiu tvoria deti od štyroch do šiestich rokov, ďalšiu od siedmich do deviatich a najstaršiu od desiatich do dvanástich rokov,“ hovorí učiteľka Sandra. Žiaci spoznajú čísla a vzťah medzi nimi. Postupne sa učia sčitovať a odčitovať, neskôr aj násobiť a deliť. Všetko pomocou abakusu a špeciálnej metódy, ktorá zapája hmat, sluch aj zrak. „Už na prvej hodine ich učíme pracovať s predstavivosťou. Palcom a ukazovákom neskôr robia výpočty na pomyselnom počítadle,“ vysvetľuje učiteľka. „Je to systém celkového rozvoja mozgu, ktorým sa stimuluje aktivácia oboch mozgových hemisfér. Zlepšujú sa mentálne schopnosti, ako je pamäť, inteligencia, koncentrácia, predstavivosť,“ vymenováva zakladateľka slovenskej pobočky školy.
Po zvládnutí práce s abakusom a zlepšení schopnosti používania oboch mozgových hemisfér súčasne sa z detí stávajú malí géniovia! „Môžu sa porovnávať s dospelými matematikmi. Dokonca sú lepšie,“ prekvapuje Sonja. „Už v siedmich-ôsmich rokoch ich môžu predbehnúť,“ dodáva. Skrátka, takéto deti veľmi skoro dokážu vykonávať zložité aritmetické operácie bez akýchkoľvek pomôcok, výlučne premýšľaním, a podávajú správnu odpoveď v priebehu niekoľkých sekúnd! „Tak ako bicyklovanie či iné zručnosti, túto schopnosť si udržia po celý život,“ dodáva.
Počítanie je zábava
Nielenže deti napredujú v ťažkej vede, navyše ich to baví. „Na každej hodine dosahujú úspech. A to ich veľmi motivuje. Aj priemerné deti majú neuveriteľné výsledky,“ hovorí učiteľka Sandra. Vyučovanie prebieha raz do týždňa cez víkend a má tri 45-minútové hodiny. „Rodičia sa často obávajú, či tak dlho vydržia. Ale deti to veľmi baví,“ hovorí šéfka školy a učiteľka dodáva: „Robíme s nimi rôzne aktivity, didaktické hry, pracujeme individuálne aj skupinovo. Mnohé sa nevedia dočkať víkendu, aby sem mohli prísť.“
Nechýbajú ani domáce úlohy, ale aj tie sú pre deti skôr hrou. Môžu sa zapojiť do online počítania, a tak pri tabletoch nestrácajú čas, ale zdokonaľujú svoje schopnosti. Ukázali nám úlohy, ktoré vôbec neberú ako nepríjemnú povinnosť. Učiteľka pustí Martinkovi jeden z počítačových programov. Na displeji naskakujú za sebou čísla so znamienkami plus a mínus. Musíme sa veľmi sústrediť, aby sme stihli rýchlo sčitovať a odčitovať, ale šesťročný chlapec nás hravo schová do vrecka. Rukami vykonáva pohyby, akoby posúval koráliky na počítadle, a pohotovo vyslovuje výsledky.
Sebavedomejšie
Niektorí rodičia kritizujú priveľké zaťažovanie našich ratolestí v školách, najradšej by zrušili písané písmo aj predmety, ktoré skôr než kvalitu života cibria pamäť. Načo je teda užitočná mentálna aritmetika v ére techniky? „My máme skúsenosti s rodičmi, ktorí chcú, aby deti boli úspešné,“ pripomína zakladateľka programu Hikari na Slovensku. Ako psychologička a mama vidí na svojom synovi obrovský pokrok.
Metóda Hikari je v zahraničí zaradená ako krúžok v medzinárodných školách. Sonja túto špeciálnu metódu spoznala v Srbsku, kde s manželom žijú. „Náš syn nerád chodil do škôlky, a tak sme hľadali niečo, čo by ho zaujalo. Od septembra navštevuje v Srbsku tento kurz a veľmi si ho obľúbil. Rád robí úlohy, sám si zapne tablet a vypracuje si ich. Keď sme s manželom videli, aké pokroky urobil a akú radosť mu to prináša, rozhodli sme sa tento program priniesť aj na Slovensko,“ opisuje Sonja Djemrovski. Od februára už ich školu v Petržalke navštevuje asi tridsať žiakov.
„Nejde len o to, aby boli dobrí matematici. Deti sa tu nenaučia len počítať, ale hlavne sústrediť sa. Stretávame sa s tým, že žiaci sú dnes hyperaktívni, nepozorní a táto metóda im pomáha aj v bežnom školstve, vedia sa koncentrovať, ľahšie spracovávajú úlohy, sú sebavedomejší,“ vymenúva. Dokonca majú v škole dve autistické deti, ktoré na svojráznu výučbu matematiky bez problémov nabehli. Výsledky sú neuveriteľné! Kým iné deti zápasia so sústredenosťou, „malí géniovia“ z Hikari programu dokážu naraz v jednom príklade sčitovať, v inom odčitovať a dokonca ešte odpovedať z násobenia.